Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
Szybki kontakt: tel.: +48 68 363 81 88, e-mail: biuro@wentor.pl
Koszyk jest pusty.
Brak produktów do porównania

Sergio Leoni - tajemnica ceramiki rzemieślniczej.



W laboratorium Sergio Leoni znajduje się duża studnia, podobna do wypełnionego ziemią naczynia, w której glina i kaolin są utrzymywane w nieustannym ruchu. 

Śmigła mogą zatrzymać się jedynie na kilka chwil po to, aby ostudzić mieszaninę. „Ziemia” nie odpoczywa nigdy, nawet w okresie świąt: i tak oto już od wielu pokoleń ten sam niestrudzony rytm towarzyszy rzemieślnikom w trakcie ich pracy. 

Techniki obróbki wywodzą się ze starożytnej tradycji włoskiej ceramiki i pozostają takie same od lat 50-tych. Czas może zmienić wiele rzeczy, za wyjątkiem tej jednej: „ziemi”: podobnie jak zaczyn chlebowy, również glina i kaoliny są bez przerwy dodawane i wyjmowane ze studni. 

Przepis na mieszaninę jest oczywiście tajemnicą.

Jest wynikiem długoletniej pracy rzemieślnika: oprócz jego rąk, stanowi główne narzędzie, służące do tworzenia dzieł, które łączą sztukę modelowania ceramicznego z technicznymi aspektami współczesnego pieca. 

                                              

  



FORMY Z GIPSU


„Ziemię” zwaną gęstwą odlewa się ręcznie do gipsowych form, zgodnie z techniką, która pozostaje od wieków niezmieniona. Również formy są wyrabiane ręcznie i mogą zostać użyte do wytworzenia jedynie określonej liczby egzemplarzy.

Potem należy powtórzyć procedurę. Praca ta to jeden z najważniejszych, a zarazem najbardziej skomplikowanych procesów, jakie zachodzą w laboratorium Sergio Leoni. Wykonują ją najbardziej doświadczeni rzemieślnicy.
Od jej jakości zależy sukces wyrobu.


                                              


RĘCZNE POPRAWKI


Po wyjęciu z formy produkt zostaje pozostawiony na wiele godzin do osuszenia. Następnie nanoszone są wszelkie dekoracje oraz listwy ozdobne. Wszystkie zabiegi trzeba wykonywać ręcznie w celu wyeliminowania nawet najmniejszych niedoskonałości.


To długi i żmudny proces, do którego mogą przystąpić jedynie ci, którzy żywią bezwarunkowe uwielbienie dla detali. Tutaj nie ma maszyn albo rozwiązań technicznych „na skróty”: liczy się doświadczenie, cierpliwość, zdolności manualne rzemieślnika. A wszystko to dlatego, że najbardziej surowym krytykiem i pierwszą osobą niezadowoloną z  własnej pracy, jest właśnie on.

 

DEKOROWANIE


Nie istnieje wyznaczona z góry metoda malowania pieców, pozwalająca na użycie właściwego stopniowania pomiędzy barwami. Za każdym razem trzeba umieć znaleźć odpowiednią kombinację pigmentów.


Wykorzystywane w laboratorium Sergio Leone
naturalne tlenki na skutek wypalania w piecupowodują zmianę odcienia koloru. Wszystkie piece są malowane ręcznie. W tym celu korzysta się z umiejętności najbardziej doświadczonych dekoratorów.
Ich dzieła nawiązują do „
Ars Canusina”: sztuki rzemieślnictwa ceramicznego, które wywodzi się z  epoki Matyldy z Canossy, średniowiecznej bohaterki, kobiety pochodzącej z jego stron.

 

„UBRANIE”

 

Ceramika wypełnia wnętrze pieca w taki sposób, jakby była uszytym na miarę ubraniem. Taka właśnie filozofia przyświeca w trakcie tworzenia każdego pojedynczego elementu, który po każdym etapie realizacji zostaje „założony” na piec, w celu sprawdzenia czy wszystkie części tworzą zgodną całość.

Produkcja seryjna jest dla Sergio Leoni pojęciem obcym, sprzecznym z jego mentalnością: każdy piec jest praktycznie wyrobem unikatowym. Jego czas wytworzenia odstaje mocno od logiki stosowanej w  produkcji przemysłowej.  

                                              

CHĘTNIE
POMOŻEMY

Potrzebujesz porady eksperta?

Zadzwoń:

68 363 81 88


Zawsze warto zadzwonić
i skonsultować się
ze specjalistą.